Publikacje


Rola transkrypcji w procesie dydaktycznym na przykładzie dzieł kameralnych przeznaczonych na fortepian na cztery ręce lub dwa fortepiany

ISSN: 2392-277X

Celem artykułu jest udowodnienie potrzeby wykorzystywania transkrypcji znanych dzieł muzycznych w dydaktyce gry na cztery ręce i dwa fortepiany. Przedstawiono w nim genezę pojęcia transkrypcji, prześledzono rozwój transkrypcji w kontekście historii form muzycznych, a także przeanalizowano jej aspekty wykonawcze. Artykuł ukazuje zalety transkrypcji jako opracowania rozwijającego warsztat pianistyczny i pogłębiającego sztukę interpretacji. Publikacja zawiera również wykaz dostępnych w internetowej Bibliotece Petruccich utworów transkrybowanych oraz spis autorskich transkrypcji dziewiętnastowiecznych kompozytorów polskich, przeznaczonych do gry na cztery ręce. W artykule zamieszczony jest też link do dokonanych przez autorkę artykułu – w duecie z Agatą Kalińską-Bonińską – nagrań wybranych transkrypcji popularnych utworów operowych, symfonicznych i kameralnych.tepiany

Czytaj


Styl brillant we wczesnoromantycznej muzyce polskiej

W 2012 roku w formie monografii naukowej opublikowałam pracę doktorską Styl brillant we wczesnoromantycznej muzyce polskiej, która została wydana przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe w ramach cyklu „Szlakami Nauki”, Łódź 2012, ISSN 0082-1314


W kręgu muzyki Chopina

Jesienią 2011 roku, w materiałach pokonferencyjnych z Sesji Naukowo-Artystycznej W kręgu muzyki Chopina (21-28 lutego 2011 roku), pojawił się napisany przeze mnie rozdział: Echa chopinowskiej kameralistyki w twórczości I. F. Dobrzyńskiego, w: W kręgu muzyki Chopina (wydawnictwo AM w Łodzi, Łódź 2011, ISBN 978-83-60929-20-9), w której starałam się ukazać związki stylistyki twórczej Dobrzyńskiego i Chopina.

Kup


Claude Debussy na tle epoki

Brałam też czynny udział w konferencjach naukowych oraz w sesjach naukowo-artystycznych organizowanych przez jednostki naukowe Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: Konferencji Naukowo-Artystycznej w 150. rocznicę urodzin Claude’a Debussy’ego (15-17 października 2012 roku) Ogólnopolskiej Konferencji Artystyczno-Naukowej Elementy Jazzu wKameralistyce Fortepianowej XX i XXI wieku (18-22 listopada 2013 roku), Ogólnopolskiej Konferencji Artystyczno-Naukowej Muzyka kameralna w twórczości kompozytorów francuskich (17-21 listopada 2014 roku), Ogólnopolskiej Konferencji Artystyczno-Naukowej Kameralistyka fortepianowa w twórczości kompozytorów skandynawskich (23 25 listopada 2015 roku), Ogólnopolskiej Konferencji naukowej Polska muzyka kameralna I połowy XX wieku. Źródła, style, interpretacje (7-8-grudnia 2018 roku), 59. Sesji Musica Moderna, (3-15 grudnia 2011 roku), 65. Sesji Musica Moderna (26 listopada – 17 grudnia 2014 roku), Sesji Naukowo-Artystycznej Łódzka Akademia Muzyczna. Przeszłość i teraźniejszość (listopad-grudzień 2013 roku).
W materiałach pokonferencyjnych (Konferencja Artystyczno-Naukowa w 150. rocznicę urodzin Claude’a Debussy’ego (1862–1918), 15-17 października 2012 roku, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi) zostało zamieszczone moje nagranie dzieł fortepianowych Mikołaja Ciurlonisa oraz pieśni Claude’a Debussy’ego wykonanych wspólnie z prof. Beatą Zawadzką-Kłos (Dwupłytowy album „Claude Debussy na tle epoki”, wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi, AM 0026, AM0027).