Biografia artystyczna (do 2021)

„Artystyczna synteza”– tak mogę nazwać własną drogę rozwoju, która przejawia się poprzez podejmowanie i łączenie różnorodnych aktywności: edukacji, samodzielnych poszukiwań naukowych i warsztatowych, opracowań twórczych, działalności pedagogicznej, organizacyjnej i upowszechniającej muzykę. W każdej z nich staram się odnaleźć wyższe wartości: wolność twórczą, prawdę, piękno i wielopłaszczyznowy szacunek do sztuki, jej twórcy i wykonawcy.

Agata Górska-Kołodziejska - biografia artystyczna

Wykształcenie

Jestem absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończyłam z wyróżnieniem na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej uzyskując jednocześnie w 2003 roku dyplom w specjalności kameralistyka w klasie kameralistyki prof. Krystyny Hussar Moczulskiej. W 2005 r. ukończyłam Podyplomowe Studia Mistrzowskie Akademii Muzycznej w Łodzi w specjalności gra na fortepianie pod kierunkiem prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej. Od 2004 roku jestem pracownikiem macierzystej uczelni. W maju 2011 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie Instrumentalistyka w specjalności gra na fortepianie w Akademii Muzycznej w Krakowie a w czerwcu 2019 roku uzyskałam stopień doktora habilitowanego sztuki w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Nagrody

Jestem laureatką II solowej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym na Litwie, III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Wykonawców (Helsingor – Dania) oraz laureatką nagród i wyróżnień dla najlepszego pianisty na: IX Konkursie Wokalnym im. Haliny Słoniowskiej w Dusznikach-Zdroju,V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej we Wrocławiu, XI Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach (2009). W 2019 roku moja płyta „Muzyka Kobiet. Pieśni” otrzymała tytuł „Płyty Roku” czasopisma muzycznego HIFI i Muzyka. Za aktywną dzialaność artystyczną i organizacyjną otrzymałam nagrody I i III stopnia JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Działalność artystyczna

Prowadzę międzynarodową działalność artystyczną. Wykonywałam solowe recitale pianistyczne w Brukseli, Bułgarii, na Litwie, na Ukrainie i wielokrotnie w Tunezji. Byłam jurorem międzynarodowego konkursu pianistycznego (Tunis 2013), prowadziłam pianistyczne masterclass dla studentów w Tunezji (Hammamet 2013).

Prowadzę aktywną działalność koncertową solową i kameralną  w kraju: występowałam domu urodzin Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, w sali koncertowej Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie (zamek Ostrogskich), w sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Krakowskiej, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Operze Śląskiej, Operze Wrocławskiej. Koncertowałam w auli Muzeum Miasta i pałacu Herbsta w Łodzi, pałacu Biedermanna, sali Polskiej Akademii Nauk w Łodzi, Muzeum Wnętrz Dworskich w Tubądzinie, Pałacu w Sannikach, Zamku w Oporowie, Muzeum Lubelskim, Muzeum Miasta Pabianic i wielu innych. W 2021 roku, w ramach obchodów Roku Mozartowskiego, wykonałam koncert fortepianowy W.A. Mozarta z towarzyszeniem Orkiesty Polish Camerata pod batutą Marka Głowackiego w Ośrodku Propagandy Sztuki w Łodzi.

Agata Górska-Kołodziejska - koncert

Współpracowałam ze znanymi artystami śpiewakami – Urszulą Kryger, Beatą Zawadzką-Kłos, oraz z prof. Teresą Żylis-Gara w ramach kursu wokalnego w Radziejowicach. (współpraca)

Mój repertuar obejmuje dzieła od Baroku po współczesność, jednak szczególnie chętnie sięgam po polską literaturę wczesnoromantyczną oraz dzieła Fryderyka Chopina. Specjalizuję się w wykonawstwie muzyki fortepianowej solo, w duecie na cztery ręce oraz w kameralistyce wokalnej. 

Publikacje

Jestem autorką monografii „Styl brillant we wczesnoromantycznej muzyce polskiej” (ŁTN 2012), artykułów naukowych: „Echa chopinowskiej kameralistyki w twórczości I.F. Dobrzyńskiego” (Łódź, 2011), Rola transkrypcji w procesie dydaktycznym na przykładzie dzieł kameralnych przeznaczonych na fortepian na cztery ręce lub dwa fortepiany” (w Konteksty Kształacenia Muzycznego Łódź, 2021). Dokonałam nagrania wybranych pieśni C. Debussego z prof. Beatą Zawadzką-Kłos oraz solowych miniatur fortepianowych Mikołaja Ciurlonisa (wydawnictwo AM w Łodzi 2013), a także: rejestracji solowej sonaty Domenico Scarlattiego dla Rozgłośni Polskiego Radia (2004), prawykonania pieśni A. Hundziaka do słów H. Poświatowskiej (w duecie z prof. Beatą Zawadzką – Kłos), rejestracji cyklu „Malowanki wiejskie” A. Bauera w Polskim Radio Łódź (w duecie z prof. Urszulą Kryger) oraz nagrania recitalu muzyki polskiej złożonego z dzieł F. Chopina i M. Szymanowskiej w sali koncertowej Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.

Moje wybrane nagrania solowe i kameralne dostępne są na kanale YouTube i Spotify.

Płyty

W ostatnich latach pojawiły się trzy moje płyty: „Zapomniana polska muzyka romantyczna na na cztery ręce” (DUX) , „W kręgu Chopina-pieśni”  (AM Łódź) i bardzo dobrze przyjęta przez krytykę muzyczną płyta „Muzyka kobiet. Pieśni” (DUX). Wszystkie prezentowane były się w polskich lub zagranicznych rozgłośniach radiowych (Polskie Radio, HR2 Kultur).

Pełnione funkcje i działalność organizacyjna

W latach 2012-2020 roku pełniłam funkcję Prodziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Kierownika Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Pełnię też funkcję przewodniczącej Stowarzyszenia Promocji Inicjatyw Artystycznych Operativa – organizatora wydarzeń artystycznych.

Byłam organizatorem wielu festiwali muzycznych oraz dyrektorem Międzynarodowego Wirtualnego Konkursu Pianistycznego i Kameralnego im. M. Szymanowskiej i K. Kurpińskiego (2021).

Jako nauczyciel dyplomowany prowadzę klasę fortepianu w II stopniu Państwowej Szkoły Muzycznej im. K. Kurpińskiego w Kutnie.