Płyty


Kobiety muzyki. Pieśni

wokal: Urszula Kryger, fortepian: Agata Górska-Kołodziejska

Wykonanie naprawdę znakomite.

Dorota Szwarcman, Polityka

Irene Wieniawski (Poldowski)

  1. L’heure exquise
  2. Berceuse d’armorique
  3. Cythere

Clara Schumann

  1. Warum willst du and‘re fragen
  2. Der Wanderer
  3. Die gute Nacht, die ich dir sage
  4. Er ist gekommen in Sturm und Regen
  5. Mein Stern

Cécile Chaminade

  1. Mignonne
  2. Amoroso
  3. Sur la plage
  4. L’eté
  5. L’absente

Agathe Backer-Grondahl
4 pieśni op. 65

  1. Den vildene Fugl
  2. Forsilde
  3. Barnesang
  4. Skyggekys

Płyta Kobiety Muzyki. Pieśni, jest efektem prac nad twórczością wokalną kobiet-kompozytorek, na której wraz z mezzosopranistką prof. Urszulą Kryger zawarłyśmy reprezentatywne dla różnych obszarów Europy wybrane pieśni artystek: Cecile Chaminade (Francja), Clary Schumann (Niemcy), Agaty Backer-Grøndahl (Norwegia), Irene Wieniawski pseudonim Poldowski (Belgia/Wielka Brytania/USA). Płyta dotyka delikatnego obszaru obecności kobiet w muzyce na przestrzeni XIX i początku XX wieku oraz broni tezy o istnieniu ciekawych artystycznie kompozycji ich autorstwa. Zestawione tu pieśni mają ukazywać warsztatową i kompozytorską zręczność kobiet w tworzeniu utworów na głos i fortepian. Udowadniają, że pozostawały one na wysokim poziomie artystycznym i podążały za aktualnymi muzycznymi trendami romantycznej Europy. Widać to zarówno w języku muzycznym, jak i jego symbiozie z tekstem poetyckim zaczerpniętym od najlepszych poetów tamtego okresu. Zebrany na płycie materiał w pewnym stopniu obala tezę o nieistnieniu w tym okresie profesjonalnych kompozytorek-kobiet, które z tworzenia muzyki żyły i których spuścizna spotykała się z uznaniem krytyki.


Zapomniana polska muzyka fortepianowa na cztery ręce

Maria Szymanowska Piano Duo (fortepian: Agata Górska-Kołodziejska, Anna Liszewska)

[…] very worthwhile listening to.

Maximilian Burgdörfer
  1. Grande valse F-dur
  2. Wariacje D-dur na temat pieśni Tomasza Moore’a op. posth. (redakcja: Jan Ekier)
  3. Andante con variazioni e-moll op. 15
  4. I Andante. Allegro molto
  5. II Allegro ma non troppo
  6. Polonez koronacyjny D-dur
  7. I Allegro con brio
  8. II Andantino molto espressivo
  9. III Allegro con moto
  10. IV Allegro maestoso
  11. V Allegretto. Andantino quasi allegretto
  12. VI Allegro ma non troppo

W 2017 roku firma fonograficzna DUX wydała płytę Zapomniana muzyka polska na fortepian na cztery ręce w wykonaniu duetu Szymanowska Piano Duo (Agata Górska-Kołodziejska/Anna Liszewska). Na płycie znalazły się rzadko grane lub niewykonywane dotąd utwory okresu romantycznego i wczesnoromantycznego, w których uwypuklony został pierwiastek narodowy. Praca nad płytą stawiała przed nami wyzwanie interpretatorskie polegające na indywidualnym i twórczym podejściu do kompozycji autorów, których język muzyczny jest właściwie nieznany, nierozpowszechniony. To próba uwypuklenia w interpretacji głównych cech stylu kompozytorów, często w oparciu o pierwsze, niekiedy nieredagowane, wydania. Na płycie zestawiłyśmy utwory w sposób przekrojowy – od wczesno- do późnoromantycznych. Dodatkowym walorem tej płyty jest fakt, iż przedstawia ona dzieła twórców kojarzonych z formami operowymi (Kurpiński), fortepianowymi (Szymanowska, Chopin, Paderewski) i kameralnymi (Zarębski), czasem zaś tylko z dydaktyką (Mikuli). Odkrywamy tu zatem nowe obszary ich kompozytorskiej aktywności, dodatkowo oscylujące wokół tematów narodowych, zabarwionych niekiedy wątkami ludowymi


W kręgu Chopina – pieśni

wokal: Beata Zawadzka-Kłos, fortepian: Agata Górska-Kołodziejska,

Z prof. Beatą Zawadzką-Kłos zbudowałyśmy repertuar oparty o kilkadziesiąt pieśni kompozytorów polskich w tym: Fryderyka Chopina, Oscara Kolberga, Michała Ogińskiego, Marii Agaty Szymanowskiej, Wandy Landowskiej, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Włodzimierza Malawskiego, Grażyny Bacewicz, Jerzego Bauera, Andrzeja Hundziaka (prawykonania), Olgi Hans i Doroty Brolik-Bekrycht (prawykonania). W 2018 roku, dla uczczenia jubileuszowego roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości, wydałyśmy płytę W kręgu Chopina – pieśni (Wydawnictwo AM w Łodzi, produkcja Ars Sonora). Nagrane kompozycje to utwory artystów będących ambasadorami polskiej kultury i pianistyki na świecie. Twórczość wokalna nie stanowiła nigdy trzonu ich spuścizny, którą odnaleźć można w utworach fortepianowych. Tym istotniejsze było przedstawienie liryki wokalnej, która w zdwojony sposób – poprzez muzykę i tekst poetycki – podkreśla swój rodzimy charakter.