Współpraca

Wieloletnia praca w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pozwoliła mi na styczność i realizację artystycznych przedsięwzięć z wieloma wybitnymi artystami. Jako pianistka, kameralistka i korepetytor zajęć współpracowałam z prof. Marią Korecką-Soszkowską, prof. Teresą Żylis-Gara, prof. Udo Reinemann, prof. Michałem Grabarczykiem, prof. Włodzimierzem Zalewskim, prof. Krystyną Hussar-Moczulską, prof. Urszulą Kryger, prof. Beatą Zawadzką-Kłos, Eweliną Zawiślak, Aleksandrą Bubicz-Mojsa, Anną Liszewską, Łukaszem Błaszczykiem, Piotrem Płuską, Emilią Klimczak i wieloma innymi. Projekty artystyczne tworzyłam ze znanymi realizatorami dźwięku: Krzysztofem Sztekmilerem, Vadmimem Radishevskim, Martą Szeligą- Frynią. Brałam też udział w spektaklach słowno-muzycznych w reżyserii Jacka Orłowskiego z udziałem aktorek Gabrieli Muskały i Marii Gładkowskiej. Pojedyncze projekty przerodziły się z czasem w dłuższą współpracę:

Agata Górska-Kołodziejska i Anna Liszewska

Maria Szymanowska Piano Duo

Duet fortepianowy w składzie Agata Górska-Kołodziejska (primo) Anna Liszewska (secondo), rozpoczął współpracę w 2013 roku. Jako myśl przewodnią swojej pracy przyjęłyśmy propagowanie muzyki polskiej oraz dzieł kompozytorów mniej znanych, których twórczość stopniowo ulega zapomnieniu. Repertuar prezentowany na koncertach w kraju i za granicą stale się rozrasta i wzbogaca o dzieła mniej popularne lub zapomniane (Nielsa Gade, Cecile Chaminade), a także o światowy kanon kameralnych utworów na cztery ręce i dwa fortepiany. Szczególne miejsce w naszym dorobku zajmuje muzyka polska, której poświęciłyśmy płytę Zapomniana polska muzyka fortepianowa na cztery ręce (DUX 1433). Wydanie płyty zbiegło się z przyjęciem w 2017 roku nazwy duetu Maria Szymanowska Piano Duo, nawiązującej do pierwszego wspólnie wydanego utworu na cztery ręce (Grande Valse Marii Szymanowskiej). Nazwa zespołu ma podkreślać nasz sentyment do muzyki polskiej a także wskazywać na obecność i twórczą rolę kobiet-kompozytorek i pianistek w dziejach muzyki i kameralistyce fortepianowej.

Urszula Kryger

Współpraca artystyczna z prof. Urszulą Kryger zacieśniła się podczas wspólnego kierowania działaniami Wydziału Wokalno-Aktorskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi (prof. U. Kryger- dziekan, dr.hab. Agata Górska-Kołodziejska-prodziekan) w latach 2012-2019. Nasza fascynacja muzyką nieznaną i trudną, wymagającą znajomości języków obcych, znalazła ujście w realizacji projektu popularyzującego kompozycje kobiet- artystek działających w okresie XIX i XX wieku. W ten sposób w 2018 roku powstała płyta Kobiety Muzyki. Pieśni (Women of Music. Songs) wydana przez Dux Recording Producers (DUX 1524). Płyta doczekała się światowej dystrybucji i dużego zainteresowania międzynarodowego środowiska muzycznego. Otrzymała też tytuł Płyty Roku 2018. Obecnie rozpoczynamy pracę nad opracowaniem wszystkich pieśni Ireny Wieniwskiej, kompozytorki o polskich korzeniach tworzącej pod pseudonimem artystycznym Poldowski.

Urszula Kryger
Współpraca sceniczna
Beata Zawadzka-Kłos i Agata Górska-Kołodziejska

Beata Zawadzka-Kłos

Rozpoczęcie współpracy artystycznej z prof. Beatą Zawadzką-Kłos sięga roku 2007. Przez 13 lat stworzyłyśmy bogaty repertuar prezentowany na licznych koncertach i festiwalach w renomowanych ośrodkach kultury (Filharmonia Łódzka, WTM) oscylujący wokół liryki wokalnej wszystkich epok. Szczególne miejsce w naszym repertuarze zajęła muzyka polska oraz, poprzez prawykonania na koncertach i sesjach naukowo-artystycznych, promocja polskich, łódzkich kompozytorów współczesnych: Andrzeja Hundziaka, Jacka Melona, Olgi Hans, Doroty Brolik-Bekrycht. Sentyment do muzyki polskiej zaowocował wydaniem jubileuszowej płyty z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w 2018 roku zatytułowanej W kręgu Chopina-pieśni (Ars Sonora, AM Łódź, AM 0054) stanowiącej do dziś materiał promujący Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.